Member details

Dé Hyve over duiken en voor alle duikers

Sort by: -Old first- | New first

22 Apr, 12:25
In oktober 3 weken duiken in Sulawesi!!

Wie heeft er al eerder gedoken en weet welke divesites echt een must zijn?

Tnx
Emile
23 Apr, 17:52
In Noord-Sulawesi hebben wij in de Lembeh Strait gedoken. Het is daar allemaal muck diving in het zwarte zand en het is er vaak best vies:xd: , maar wat je er allemaal tegenkomt en vindt is werkelijk ongelooflijk. Ik houd graag mijn logboek bij, maar had vaak ruimte te kort om te schrijven wat ik in 1 duik had gezien: snake-eel, orang oetang crab, allerlei nudibranches, mandarinfish, verschillende morays, allerlei frogfishes, enz. enz.
Verder zijn wij op Bangka geweest (visserseilandje boven het meest noordelijke puntje van Noord Sulawesi) (Manado) en daar heb ik echt een favoriet, Paradise Pier (met warmwaterbron onder water!);
Peacock mantis shrimp, stonefish, mimic octopus, kakatoo waspfish, stargazer, mini cuttlefish, mini boxfish, ambon scorpionfish, devils scorpionfish, mini frogfish, fingered dragonet, ghost pipefishes, seahorses, na ja, te veel om op te noemen. Heel veel plezier daar!
Groetjes, Monique
23 Apr, 22:18
Sulawesi is geweldig! Ik ben er vorig jaar twee maanden geweest voor mijn DM/AI stage, op Bunaken (eilandje voor de kust bij Manado). Het hele gebied daar is een natuurpark en er is heel veel te zien, vooral klein spul, en mooie koralen. Er is niet zoveel grote vis, met wat wit- en zwartpunt rifhaaien en hier en daar een adelaarsrog heb je het wel gehad. Maar er zijn wel weer schildpadden! :turtle:

Rond Bunaken maak je vooral wall-dives; het gaat hier en daar een paar honderd meter verticaal naar beneden, erg spectaculair. De duikstekken Lekuan I, II en III zijn terecht beroemd. Op de meeste stekken kan de stroming wel sterk zijn dus zorg dat je een goede gids hebt (die hebben er een soort zesde zintuig voor).

Ik ben ook nog een weekje naar Lembeh geweest. Zoals Monique al zegt: ongelooflijk. En erg relaxed duiken, niet te diep en lekker lang. Ik heb daar eigenlijk op elke stek wel bijzondere beesten gezien (voor het koraal moet je echt ergens anders zijn).

Als je vast een indruk wilt krijgen van wat er te zien is, mijn foto's staan hier!
22 Jul, 15:20

ik ga ook in oktober/november naar Sulawesi, zijn er nog meer tips ? (aan te raden accomodaties ?)

groeten Bart

Subject Started by  Replies   Last 
Ron
39 yesterday, 20:24
Dorothe
1 Monday, 18:24
Theo
0 Monday, 12:08
Ton
16 Sunday, 22:29
Hans Buitenhuis
0 Sunday, 20:37