Hey Charlotte, misschien moet je toch ns een duik in Zeeland overwegen, dan weet je precies wat je allemaal gemist hebt sinds je een duikbrevet hebt
Een natpak moet uiteraard goed aansluiten op je lichaam. Het idee is natuurlijk dat er een dun laagje water blijft zitten tussen lichaam en pak dat opwarmt. Als het te ruim zit stroomt het water er doorheen en krijgt het niet de kans op te warmen. Bij veel duikcentra kunnen ze je goed adviseren en sommige hebben ook een eigen atelier, zodat het eventueel vermaakt kan worden voor je (zoals bij duikcentrum
De Grevelingen).
Bij 20-22 graden lijkt me een 5mm pak prima te doen, maar is een 7mm misschien wel comfortabeler. 7mm zou ik zelf niet gebruiken bij 27 graden, dan vind ik een 3mm shorty wel genoeg.
Zelf duik ik in NL met een droogpak (Northern Diver Divemaster, neopreen) wat mij goed bevalt. Daarvoor heb ik jaren gedoken met een 5mm pak van Mares, zowel in de tropen als in NL (in de zomer). Nu heb ik een 5mm pak van Fourth Element (Proteus), superpak, ook in NL erg geschikt. Bare is idd een merk dat je vaak tegenkomt vanwege de goede fit. Bij temperaturen onder de 22 graden raad ik een kap aan. Bij de meeste pakken kan je die erbij krijgen.
Vinnen kiezen is ook niet makkelijk. De keuze is enorm momenteel. Zelf gebruik ik al vanaf begin af aan Plana Avanti Quarto's van Mares, zo'n beetje de meest verkochte vinnen denk ik. Bevallen uitstekend onder water, voor snorkelen wat minder geschikt. Maar je zou ook kunnen kiezen voor iets exotischers, zoals de gespleten vin van Scubapro. M'n buddy vandaag was er weg van. Het zit 'm vooral in de stugheid die per persoon verschilt. En koop vooral geen gesloten vinnen, die zijn uiteindelijk alleen maar praktisch in het zwembad.
Succes!