Member details

Dé Hyve over duiken en voor alle duikers

Sort by: -Old first- | New first

12 Jul, 19:31

In de laatste week van augustus en de eerste week van september gaan wij op huwelijksreis naar Marsa Alam.

Natuurlijk willen we daar ook een flink aantal duiken gaan maken.

We zitten in hotel: Coral Beach

Iemand ervaring met duiken in Marsa Alam. Wij twijfelen namelijk tussen twee duikscholen (Extra divers en Emperor divers)en hadden graag tips van mensen die hier ervaringen meer hebben. Andre tips zijn ook welkom.

Groetjes Sandra en Vincent
13 Jul, 03:56
Beste Sandra
Van harte gefeliciteerd alvast...
Ik weet niet precies waar jullie hotel is, maar ben u 2 keer in marsa alam geweest en ben echt wel een beedje verliefd geworden...het is absoluut niet toeristische, maar prachtig voor de duikers onder ons...!!
Wij hebben gedoken met emeror dyvers....
en echt goeie ervaring mee gehad {ook in sharm el sheik}...ze helpen je netjes je pak in...in de boot/uit de boot enzenz...
Een mooie duikplek vonden wij serib soraya, geen bijzondere vis gezien, maar wel super mooi koraal{een echte aanrader},aan het einde van deze duik {vlakbij de baai} zwommen er dolfijnen!!! {schijnen daar wel vaker te zitten}
En Elpinstone zitten regelmatig {vooral richting oktober, hebben we vernomen} de haaien!!! Dit kost wel extra geld,en is wat langer varen, dus vrooeg je bedje uit, helaas, maar is het zeker waard....En probeer ook effe naar marsa abu dahab te gaan, want daar zit de zeekoe en meestal veel schilpadden....!!!
Dolpine house mag niet meer op gedoken worden sinds 1,5 jaar , daar er voor de zoveelste keer een bood een dolfijn had verwond..!!!Dit was trouwens ook een extra betaalde trip...
Effe wat anders...Probeer ook lekker te genieten van die massages {als je daar van houd natuurlijk}..je kan lekker afdingen { wij gingen voor 15 eurie per uur!!}
Als je meer wilt weten...dan hoor ik het wel
Gr.rebecca
14 Jul, 15:53
Tips:
Stel je niet teveel voor van de haaien op Elphinstone. Er is in het hoogseizoen juli/aug dagelijks een race bij zonsopgang wie het eerste in hetwater ligt om de hamerhaaien weg te jagen :-|
Naar die plek nemen ze ook alleen ervaren duikers mee (want het kan tricky zijn), en het gaat niet door als de golven te hoog zijn.
Behalve de hamerhaaien in de bivakkeren er ook Oceanic White Tip haaien. Die zijn wat vaker in de buurt. De hamerhaaien heb ik in augustus twee keer gemist en hoorde dat ze de volgende dag nog een half uur eerder gingen en ze nog eventjes gezien hebben op dik 40m...

Ga je laatste dag (als je toch niet kunt duiken) nog even lekker snorkelen op het strand van Abu Dabab om de dugong te zien. Die baai is fantastisch, met de zeekoe, veel schildpadden, gitaarroggen, en kijk goed uit naar de Rode Zee tongetjes. Heel mooi, ook al ligt het strand vol met disco-italianen die met hun gehuurde snorkelsetjes met 50 achter de dugong aanzwemmen.

Als je het duiken nog moet boeken: Italiaanse duikscholen doen hun twee duiken voor de lunch. Dat vind je misschien zonde van je dag.

Aquarius is best een goede duikschool. In de baai van Abu Dabab zit Orca, en dat schijnt een zootje te zijn sinds een tijdje.

Veel plezier!
Ben
(en als je toevallig duikinstructeur Hazem en zijn italiaanse vrouw Barbara tegenkomt, doe ze de groeten van Ben uit NL van 2 en 3 jaar geleden)
15 Jul, 14:11
Van harte gefeliciteerd met jullie trouwplannen.

Qua duiken ben ik helemaal weg van Deep South Diving (http://www.deep-south-diving.com). Ze zitten 15 km onder Marsa Alam, bijna recht tegenover Samadai (Dolphin House). In tegenstelling tot wat Rebecca zegt kan je gewoon nog duiken op Samadai, alleen heb ik in de 6 duiken die ik gemaakt heb nog geen dolfijnen gezien. Overigens is Samadai zeker een aanrader ook vanwege de grotten.

In de 4 x (6 duiken) die ik op Elphinstone ben geweest heb ik tot nu toe slechts 1x in de verte een haai gezien en ik ben in september, oktober, maart en juni op Elphinstone geweest, dus redelijk verspreid door het jaar.

Abu Dabab is ook absoluut een aanrader. Ik heb alleen in de baai gedoken, maar er zijn meerdere koraalformaties, die erg mooi moeten zijn. De noordkant van de baai is erg mooi qua koraal. De zuidkant qua koraal is niet echt bijzonder, maar je bent dan meestal ook in het zeegras om te zoeken naar de Dubong (heb ik zelf nog niet gezien), maar je zal zeker een aantal van de 8 of 9 enorme schildpadden die daar zitten tegenkomen. Je kan rustig op de bodem naast ze gaan zitten om ze van dichtbij te bekijken, echt helemaal super. En de gitaarroggen zijn ook echt de moeite waard.

Verder vind ik zelf Shaab Sharm ook de moeite waard, de kans is ook daar aanwezig om haaien te spotten en het is daar veel minder druk dan op Elphinstone.
15 Jul, 15:52
Van Harte Gefeliciteerd met jullie trouwplannen en natuurlijk alvast een hele fijne vakantie gewenst.
Wij zijn afgelopen jaar naar Brayka Bay geweest en hebben daar gedoken met extra divers. Niet de meest "gezellige duikschool"maar zeer provecioneel en goed georganiseerd en dat is toch ook wel heel belangrijk. Wij hebben echt ons hart verloren aan marsa alam. Elpfinstone is een echte aanrader, net als Shaab Marsa Alam, ( grote kans op dolfijnen )en natuurlijk ABu Dabab, ( de zeekoe, schildpadden , gitaarroggen). Succes met de keuze en veel plezier.
groetjes Nicole:snorkling:
15 Jul, 22:13
Hey nicole.
Sinds wanneer kan je daar weer duiken dan??
Want wij waren er afgelopen oktober en volgens onze duikschool was het verboden om daar te gaan duiken, ze vertelde dat de burgemeester of zoiets het verboden had ivm een aanvaring met een boot en een dolfijn...waarbij de dolfijn was overleden...wij hebben daar dus in oktober niet gedoken...
Ik denk tevens dat je altijd maar geluk moet hebben met duiken en wat je ziet...in oktober ditmaal geen haaien gezien....duikers voor ons hebben bijna elke duik eagle rays gezien, en wij niet 1...!!
16 Jul, 21:55
hey rebecca, wij hebben vorig jaar eind september begin oktober in marsa alam gedoken, de plaats die jij bedoeld denk ik is dolphin house, hier zijn inderdaad de nodige maatregelen getroffen daar is een lijn gespannen waar je niet voorbij mag zwemmen, en ook de boten hebben de nodige regels om zich aan te houden. (er zijn hellaas altijd mensen die het nodig vinden de dolfijnen op te jagen en proberen aan de dolfijnen de vinnen te hangen of aan de staarten. wij hebben dit hellaas vorig jaar ook meegemaakt in onze groep.) Ontzettend zonde wat als je rustig blijft en deze dieren observeert heb je er het langste plezier van, ik begrijp niet waarom mensen de illusie hebben deze dieren bij te houden. en dus op te jagen, dit is met de boot ook gebeurt, door het opjagen van de dolfijnen is er een dolfijn geraakt en overleden. Het verhaal klopt dus wel. Je hebt als club of boot ook een speciale vergunning nodig, michien dat de duikschool waar je mee gedoken hebt deze niet in bezit had.
Wij hebben op dolphine house ook geen dolfijnen gezien , alleen boven water achter de lijn. Maar daar integen op shaap marsa alam 2 x, en zelfs onderweg mochten we van de boot af. ( dit mocht in hurgada en sharm dan weer niet). Het is allemaal zo afhankelijk en betrekkelijk! wij hebben inderdaad ook geen haaien en eagle rays gezien, terwijl de snorkelaar in de baai deze wel zagen...!
En ben beschrijft in zijn verhaal de drukte op elphine stone. Wij hebben daar gedoken met 3 duikers?! verder volkomen uitgestorven, geen boten helemaal niks..

Heb je nog plannen om weer die kant op de gaan?
wij vertrekken 25 sep, nu naar akassia swiss.
groet:snorkling:

Subject Started by  Replies   Last 
Ron
39 yesterday, 20:24
Dorothe
1 Monday, 18:24
Theo
0 Monday, 12:08
Ton
16 Sunday, 22:29
Hans Buitenhuis
0 Sunday, 20:37